Nieuws

Algemeen | 1 jul 2018

Reisinformatie Reizen met een functiebeperking

Nieuw! Het boeken van NS Reisassistentie is gewijzigd per 5 juni
Sinds 5 juni kunt u NS Reisassistentie ook aanvragen via de Reisplanner Xtra app op uw smartphone of tablet en kunt u tijdens uw reis via de app met één druk op de knop contact met ons opnemen. Daarnaast is het online boeken veranderd én bieden we de mogelijkheid om al eerder dan 1 uur na boeking te reizen, als de capaciteit dat toelaat. De huidige site avg.ns.nl is sinds 5 juni niet meer te gebruiken. U boekt uw reis voortaan via ns.nl/reisassistentie

Reis boeken vanaf 5 juni
U boekt uw reis gemakkelijk met uw Mijn NS-account. Nog geen Mijn NS-account? Vraag dit hier aan. Heeft u hierbij hulp nodig? Bel dan met 030-751 51 55, wij helpen u graag.

Met uw Mijn NS-account boekt u uw reisassistentie als volgt:

via ns.nl/reisassistentie. Log in met uw Mijn NS-account, vul uw assistentiegegevens in en boek uw treinreis met reisassistentie.
Nieuw: via de gratis Reisplanner Xtra app. Download of installeer op 5 juni de laatste update van de gratis Reisplanner Xtra app op uw smartphone of tablet. Meld u aan met uw Mijn NS account, en zorg dat u vooraf via 030-2357822 of via ns.nl/reisassistentie uw assistentiegegevens heeft aangegeven.
Telefonisch boeken via 030-2357822. Dit verandert niet, wij blijven u graag telefonisch helpen.
Reisassistentie aanvragen
Om veilig te kunnen reizen is het belangrijk dat u zich houdt aan de reisvoorwaarden. Zorg voor een volledige reservering van uw reis, en check of uw hulpmiddel voldoet aan de voorwaarden. De voorwaarden die gelden vanaf 5 juni vindt u hier. Houdt u daarnaast rekening met het volgende:

Vraag reisassistentie altijd minimaal 1 uur voor u wilt vertrekken aan.
Vermeld de datum, de vertrektijd en het vertrek- en aankomststation van de reis die u wilt maken.
Het is helaas niet mogelijk om voor meerdere personen tegelijk reisassistentie aan te vragen
In de boekingsbevestiging van uw reis met assistentie staat de ontmoetingsplek op uw station vermeld. Hier meldt u zich een kwartier voor vertrek. Onze medewerker helpt u bij het in-, over- en uitstappen. Hij begeleidt u naar de trein en de uitgang van het aankomststation.

Hulpmiddelen en bagage
In de voorwaarden staat vermeld welke hulpmiddelen zijn toegestaan in de trein. Op ns.nl/reisassistentie onder ‘gegevens en instellingen’ kunt u uw hulpmiddel registeren, zodat wij u passende assistentie kunnen verlenen. Voor uw (zware) bagage moet u zelf zorgen. Met vragen over uw reis kunt u uiteraard ook bij de assistentieverlener terecht.

Inloggen niet mogelijk of geen boekingsbevestiging ontvangen
Wanneer u niet in kunt loggen op ns.nl/reisassistentie, check dan uw wachtwoord en vraag indien nodig via ns.nl/reisassistentie een nieuw wachtwoord aan. Lukt het dan nog niet, bel dan met NS Klantenservice via telefoonnummer 030-2357822. Ontvangt u geen boekingsbevestiging, neem ook dan contact op met de NS Klantenservice op 030-2357822.

Reis wijzigen of annuleren
Via ns.nl/reisassistentie of de Reisplanner Xtra app kunt u uw reis annuleren. U kunt telefonisch uw reis wijzigen via NS Klantenservice 030-2357822. Dit is niet mogelijk via de site.

Als er onderweg iets mis gaat
Heeft u problemen tijdens de reis? Bel dan met NS op 030 – 2357822 of vanuit de Reisplanner Xtra app direct contact opnemen met NS Klantenservice. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Internationale reizen en reizen bij andere treinvervoerders
Het boeken van NS Reisassistentie voor internationale treinen kan alleen telefonisch via NS Klantenservice op 030-2357822. Het boeken van reisassistentie bij andere treinvervoerders binnen Nederland is wel mogelijk via ns.nl/reisassistentie. Wel kan het zijn dat voor het reizen met andere treinvervoerders andere regels gelden, kijk hiervoor op de website van die vervoerder.

In nachtnettreinen is assistentieverlening niet mogelijk.
Begeleiding van en naar het vliegtuig op Schiphol Airport
Voor in- en uitstaphulp op station Schiphol Airport vraagt u NS Reisassistentie aan. Heeft u een functiebeperking en wilt u begeleiding van en naar Schiphol Airport? Maak dan gebruik van de service van Axxicom Airport Caddy. Meer informatie vindt u online bij Axxicom Airport Caddy.
Meer informatie
Overzicht stations met assistentieverlening
Voorwaarden NS Reisassistentie per 5 juni 2018
Hulpmiddelen mee in de trein
Informatie over uitstapzijde trein

Bron: NS.nl

Algemeen | 21 jul 2018

Meer wespenoverlast verwacht dan in voorgaande jaren

Door het goede voorjaar zijn veel koninginnen succesvol geweest in het vormen van wespennesten, waardoor er flink meer wespenoverlast wordt verwacht dan in voorgaande jaren. Dit blijkt uit een rondgang van Nature Today.

Algemeen | 20 jul 2018

Minder tekenbeten gemeld dan verwacht

De Bilt,Het aantal meldingen van tekenbeten daalde de afgelopen drie weken bijzonder hard. Om uitdroging te voorkomen, verstoppen teken zich beter, maar ook bij dit warme weer zijn ze actief. Blijf dus op tekenbeten letten als je verkoeling zoekt in het bos, in de duinen of in het park.

Algemeen | 19 jul 2018

‘650.000 kinderen krijgen inenting tegen meningokokken’

Het kabinet wil volgend jaar 650.000 kinderen extra inenten tegen de bacterie meningokokken. Dat is volgens staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid) nodig, omdat meer mensen een infectie oplopen van meningokokken type W. Zo’n infectie kan tot hersenvliesontsteking of bloedvergiftiging leiden.

Algemeen | 18 jul 2018

‘Ziekenhuispatiënten hebben aanzienlijk kortere nachtrust dan thuis’

Er moet meer aandacht komen voor het slapen van patiënten in het ziekenhuis. Uit onderzoek onder ruim 2.000 patiënten in 39 Nederlandse ziekenhuizen blijkt dat veel mensen in het ziekenhuis gemiddeld bijna 1,5 uur korter slapen dan thuis.

Algemeen | 17 jul 2018

2018 slecht jaar voor hooikoortspatiënten

Dit jaar is een bijzonder slecht jaar voor mensen die last hebben van hooikoorts. Dat schrijft De Volkskrant zondag.

Algemeen | 16 jul 2018

‘BMI is goede indicator voor overgewicht, maar zegt niet alles’

Het aantal mensen met overgewicht en obesitas is flink gestegen sinds de jaren tachtig, bleek eerder deze week uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het RIVM. De cijfers werden berekend op basis van het BMI. Wat zegt dat BMI eigenlijk?

Ontvang de nieuwsbrief