In Nederland verschuift de focus naar digitaal samenwerken
Gepubliceerd: 28 apr 2019Hoe ben je in de zorgwereld terecht- gekomen?
“Ik ben afgestudeerd als medisch bioloog, maar wilde uiteindelijk op een plek terechtkomen waar ik een bijdrage kon leveren aan maatschappelijke veranderingen. Ik begon bij een huisartsenvereniging waar ik huisartsen ondersteunde bij het implementeren van automatiseringssystemen. Daarna kreeg ik, alweer twintig jaar geleden, de vraag of ik een oplossing kon bedenken voor de lange wachtlijsten bij zorginstellingen. Er waren eigenlijk twee opties: het aanbod vergroten (wat erg duur is) of de zorgvraag verminderen (en dat leek me toen al onwaarschijnlijk). Ik ging uiteindelijk voor een nieuwe optie: het beter en efficiënter maken van het systeem van verwijzen. In 2000 hebben we dat model volledig digitaal gemaakt; het ontstaan van ZorgDomein was een feit. Inmiddels zijn we het grootste platform voor het vinden van zorg en kent ook bijna elke patiënt ons van het ZD-nummer bij de verwijzing.”
Hoe zet je jouw passie in om iets te veranderen in deze wereld?
“ZorgDomein is voor mij de manier om iets te verbeteren in de gezondheidszorg. Ik geloof in innovatie en ondernemerschap. Daarom investeer ik ook in startups die nieuwe ideeën in de zorg proberen te realiseren. Ik help ze graag op weg met mijn ervaring. Ik ben eigenlijk altijd op zoek naar manieren om impact te maken. Zo startte ik met enkele andere investeerders een mooi initiatief in Nepal waar we off-grid gebieden voorzien van zonnepanelen om elektriciteit op te wekken. Dit biedt mogelijkheden voor economische vooruitgang aan de lokale bevolking. Zij kunnen elektriciteit inkopen in plaats van naar het dal te reizen voor brandstof of op hout te koken, wat zeer ongezond is.”
ZorgDomein zorgt voor een enorme kostenbesparing. Is dit het grootste succes dat jullie hebben behaald met het platform?
“Het gaat niet alleen om kostenbesparing. We bieden met ZorgDomein ook veel gemak in het doorverwijzen en transparantie voor patiënten en hun verwijzers. Dat is minstens zo belangrijk. In veel gevallen wisten huisartsen en specialisten namelijk eigenlijk niet goed van elkaar hoe ze werkten. Wij brachten de artsen bij elkaar en stelden voor elke patiëntengroep vragen als: Wat zijn de criteria om door te verwijzen? Wat kan de huisarts vooraf aan een verwijzing al doen? Wat moet de patiënt voor de afspraak weten? Wat gebeurt er eigenlijk in het ziekenhuis? Al deze kennis, voor heel veel zorgindicaties en van heel veel zorginstellingen, vind je in ZorgDomein. Verwijzen is hierdoor een stuk transparanter geworden. En het mooie is, doordat het ziekenhuis vooraf weet waarvoor je als patiënt komt, kom je direct op het juiste spreekuur en ben je vaak in één bezoek klaar. Vorig jaar voorkwamen we op deze manier circa 1,5 miljoen onnodige bezoeken. Dit bespaart heel veel onnodig ongemak en kosten.”
Digitalisering wordt ook aangemoedigd door de overheid. Op welke wijze speelt ZorgDomein hierop in?
“In de gezondheidszorg lag de focus de laatste 20 jaar vooral op het digitaal vastleggen van gegevens. Er is een onoverzichtelijk veld ontstaan van heel veel dossiersystemen waarbij iedere beroepsgroep zijn eigen leveranciers kent. Bij ZorgDomein draait het al sinds het begin om samenwerking tussen zorgverleners en de veilige gestandaardiseerde uitwisseling van gegevens. Dit scheelt heel veel papierwerk, voorkomt fouten en leidt tot kwalitatief betere zorg voor patiënten. Daar is iedereen het wel over eens. Ik ben blij dat de overheid dit nu ook onderkent en stimuleert. En dat ZorgDomein haar expertise en verbindende kracht kan gebruiken om regio’s te helpen met verdere digitalisering.”
Op dit moment gebruiken al 55.000 zorgverleners ZorgDomein. Wat betekent dat in de praktijk?
“Wij hebben een landelijke dekking. 91 procent van de Nederlandse huisartsen, bijna alle ziekenhuizen en vele andere zorgaanbieders zijn aangesloten op ZorgDomein [red. zie kader]. En we groeien hard. Wat wij aanvankelijk tussen de eerste en tweede lijn hebben opgebouwd, kan natuurlijk ook worden ingezet op veel andere plekken waar zorgverleners rond hun patiënten samenwerken. Zo kan nu via ZorgDomein vanuit ziekenhuizen ook naar andere ziekenhuizen worden doorverwezen. En starten de eerste regio’s met het digitaal regelen van de transfer naar verpleeghuizen of revalidatiezorg. De transferverpleegkundige van het zieken- huis ziet dan direct de actuele beschikbare capaciteit in de regio. Al met al een enorme innovatie die regionale samenwerking niet alleen mogelijk maakt, maar ook verder brengt.”
Facts & Figures
– 12 miljoen verwijzingen, diagnostiekaanvragen, teleconsulten en rapportages verwerkt ZorgDomein per jaar (2018).
– 55.000 zorgverleners nemen deel aan het platform via een ZorgDomein account, waaronder 91% van alle huisartsen.
– 2.800 zorglocaties bieden hun zorg aan op ZorgDomein binnen de medisch specialistische zorg, paramedische zorg, diagnostiek, GGZ, VV&T, hulpmiddelenzorg, wijkverpleging en jeugdzorg.
– 40.000 diagnostiek- en behandelmogelijkheden zijn te vinden op het platform.
– 90 EPD-leveranciers koppelen met ZorgDomein.
Bron: Mijn Gezondheidsgids