Nieuws

Algemeen | 18 feb 2019

Patiënt hoort te vaak ‘nee’ bij apotheek

Eén op de twee patiënten die met een recept bij de apotheek komen, krijgt het voorgeschreven medicijn niet direct mee. Dit meldt Patiëntenfederatie Nederland donderdag.

Onderzoek
Patiënten die het middel niet meekrijgen moeten later terugkomen, krijgen een ander medicijn met dezelfde werkzame stof of krijgen in het uiterste geval helemaal geen medicijnen mee, zo blijkt donderdag uit een onderzoek onder bijna tienduizend mensen, voornamelijk uit het panel van Patiëntenfederatie Nederland. Het onderzoek is gedaan op verzoek van televisieprogramma Zembla. Dat besteedt donderdagavond aandacht aan het medicijntekort in Nederland.

Slechter geworden
Bij een onderzoek van het Nivel bleek vijf jaar geleden dat een op de drie patiënten het medicijn niet direct meekreeg. De problemen met de levering zijn dus nog steeds groot. En daarmee ook alle vervelende gevolgen voor de gebruikers. Het gaat eerder slechter dan beter.

Wachten is onbestaanbaar
Patiëntenfederatie Nederland vindt het onbestaanbaar dat zoveel mensen moeten wachten op voorgeschreven medicijnen. Het brengt de gezondheid in gevaar en tast de kwaliteit van leven aan. Daar komt bij dat veel mensen niet te horen krijgen waarom hun medicijn er niet is. En de mensen die wel een reden krijgen aan de balie kunnen daar weinig mee. ‘Leveringsproblemen zijn een zaak van de apotheek en de medicijnketen. Dit soort problemen mag nooit ten koste gaan van de eindgebruiker, de patiënt’, zegt directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie.

Overlast en hinder
Aan het onderzoek deden bijna tienduizend mensen mee. Ruim 8.700 mensen zijn het afgelopen halfjaar bij de apotheek geweest om een voorgeschreven medicijn op te halen. Het gaat hier dus om medicijnen die door de arts zijn voorgeschreven en die noodzakelijk zijn voor de behandeling van de patiënt. Toch kregen bijna 4.400 patiënten het voorgeschreven middel een of meer keren niet direct mee. Van hen kregen honderd mensen uiteindelijk helemaal geen medicijnen. Mensen die het voorgeschreven medicijn niet kregen, hadden hier vaak veel hinder en last van. Ze moesten de inname overslaan, doseringen halveren of elders medicijnen vandaan zien te halen. Een deelnemer moest zelfs de kankertherapie stopzetten vanwege een gebrek aan medicijnen.

Zorg voor voorraad
De Patiëntenfederatie vindt dat fabrikanten en of groothandels een grotere voorraad van medicijnen moeten aanhouden. Bijvoorbeeld een voorraad om het vier maanden uit te kunnen zingen als de productie om wat voor reden dan ook stop valt. Voor het overgrote deel van de patiënten is het medicijngebruik voorspelbaar. Apothekers kunnen daar op inspelen. Ze kunnen een basisvoorraad aanleggen van medicijnen waarvan ze weten dat hun patiënten die geregeld komen halen. Op die manier houdt ook de lokale individuele apotheker voldoende voorraad in huis voor het voorspelbare medicijngebruik.

Geef uitleg
Apothekers moeten hun klanten beter uitleggen waarom een medicijn niet beschikbaar is en welke andere mogelijkheden er zijn voor de patiënt. Betere uitleg kan zorgen voor meer begrip bij de patiënt. Wel blijft voor de Patiëntenfederatie voorop staan dat een voorgeschreven medicijn in de regel beschikbaar moet zijn en moet worden geleverd aan de patiënt.

Chaos moet ophouden
Overheid, fabrikanten, zorgverzekeraars, apothekers en patiënten moeten snel met elkaar in gesprek hoe de chaos rond medicijnen kan worden beëindigd, zegt de Patiëntenfederatie. Daarbij mag geen enkel middel op voorhand worden afgewezen.

Bron: Blikopnieuws

Algemeen | 24 jan 2020

RIVM: stookalert bij ongunstig weer en slechte luchtkwaliteit

Het Nederlandse RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu gaat het stoken van hout bij ongunstige weersomstandigheden en/of een slechte luchtkwaliteit afraden. Door middel van een stookalert roept het RIVM mensen op om dan geen hout te stoken. Dit kan gezondheidsklachten bij mensen in de omgeving voorkomen.

Algemeen | 22 jan 2020

Wat doe je aan hoesten, en wanneer is angst voor longontsteking terecht?

In deze tijd van het jaar hebben veel mensen last van hoestklachten. Een veelgehoorde vraag op het doktersspreekuur: moet ik bang zijn voor longontsteking??

Algemeen | 20 jan 2020

NVAB: Meer aandacht nodig voor astma/COPD en werk

Er is dringend meer aandacht nodig voor de combinatie van astma/COPD en werk, waarschuwt  de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB).

Algemeen | 18 jan 2020

Het Schone Lucht Akkoord: eerste stap in de goede richting

Goed nieuws voor gezonde lucht. Vandaag tekent minister Stientje van Veldhoven met 36 gemeenten en negen provincies het Schone Lucht Akkoord. Het Longfonds heeft aan de wieg gestaan van dit akkoord en is er trots op dat het nu van start gaat.

Algemeen | 16 jan 2020

De aftrek van zorgkosten over het jaar 2019

Een handicap of ziekte levert vrijwel altijd een stapeling van kosten op. U betaalt bij voor medische zorg, hulpmiddelen, aanpassingen, extra kleding, reiskosten, dieetvoeding en nog veel meer. Een deel van die kosten kunt u terugkrijgen via de aangifte inkomstenbelasting. Maak gebruik van de aftrek van zorgkosten!

Algemeen | 14 jan 2020

Wat is het verschil tussen Klinische longrevalidatie en Hooggebergtebehandeling?

Er kan verwarring ontstaan over de termen longrevalidatie en hooggebergtebehandeling. Hierbij zetten we het een en ander op een rij.

Ontvang de nieuwsbrief