In deze webinar het onderwerp Astma en het gesprek met je zorgverlener. Het kan best lastig zijn om het gesprek met je zorgverlener aan te gaan.
Het kan best lastig zijn om het gesprek met je zorgverlener aan te gaan. Je kunt je hierover onzeker voelen. Dit kan gevoelens oproepen van onmacht, frustratie, verdriet en onzekerheid. Hierdoor voel je je misschien ongehoord. Voor een optimale behandeling en het stabiel houden van je astma is een goede samenwerking met je zorgverlener belangrijk! Eerlijk vertellen hoe het met je gaat en wat je wensen en behoeften zijn, maar hoe..? In dit webinar helpen we je hiermee door dit bespreekbaar te maken.
Ervaringsdeskundigen Esther van der Roest en Aetzel Griffioen gaan hierover in gesprek met Els Weersink, longarts Amsterdam UMC en Irene van de Weerdt, kaderhuisarts astma&COPD CAHAG. Gespreksleider is Ger Smit.
Zij bespreken vragen zoals:
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Longarts Amsterdam UMC
Kaderhuisarts astma&COPD CAHAG
De eerste stap in je behandeling is educatie, waarbij je zoveel mogelijk komt te weten over jouw ziektebeeld.
Zoek betrouwbare informatie op van erkende websites. In het geval van (ernstig) astma kun je veel bruikbare informatie vinden op onze (VND) website, Thuisarts.nl, Inhalatorgebruik.nl en het Longfonds.
Het is belangrijk om een goede relatie met je zorgverlener op te bouwen. Bereid je goed voor op gesprekken door al je vragen op te schrijven. Bedenk dat je zorgverlener ook vragen zal stellen, zoals welke symptomen je ervaart, sinds wanneer je klachten hebt, en in welke situaties de klachten verergeren. Het is handig om thuis al antwoorden te bedenken en op te schrijven, of je Astma Actie Plan mee te nemen.
Tijdens de gesprekken worden meestal ook behandelopties besproken. Welke optie het beste bij jou past, hangt af van verschillende factoren. Deze factoren kun je met je zorgverlener delen, zoals je thuissituatie en werksituatie. Bespreek ook de voor- en nadelen van elke behandeloptie.
Belangrijk is om open te communiceren over je zorgen, wensen en behoeften. Een zorgverlener kan alleen op basis van de informatie die jij vertelt handelen. Zorg dus voor de juiste en volledige informatie. Aarzel niet om vragen te stellen als iets niet duidelijk is.
Neem gerust de tijd om de antwoorden rustig op te schrijven of vraag iemand mee naar het gesprek. Twee horen immers meer dan één. Je kunt ook overwegen om toestemming te vragen om het gesprek op te nemen, zodat je het thuis nog eens kunt beluisteren.
We hebben een informatiekaart ontwikkeld met tips en tools voor het aangaan van het gesprek met je zorgverlener. Een zeer handig hulpmiddel om (zelf) meer de regie in handen te nemen in gesprekken met je zorgverlener en in je behandeling. Deze informatiekaart vind je op de pagina Informatiekaart: Hoe voer je het gesprek met je zorgverlener?
Kijk het nu terug!
Maandelijks de gratis nieuwsbrief in je email ontvangen! Een nieuwsbrief vol wetenswaardigheden voor mensen met (ernstig) astma.