Nieuws

Algemeen | 14 mrt 2018

Ziekenhuis moet patiënt niet betuttelen

Dat standpunt neemt Patiëntenfederatie Nederland in over de vraag wanneer patiënten in het ziekenhuisportaal hun medische gegevens kunnen inzien.

Veel ziekenhuizen bouwen in hun patiëntenportaal een wachttijd in van een week. In die tijd kunnen artsen de uitslagen duiden. Maar de Patiëntenfederatie vindt die gedwongen wachttijd een vorm van betutteling. “Patiënten kunnen doorgaans heel goed zelf beslissen wanneer zij uitslagen direct willen zien, of dat ze eerst uitleg willen van de dokter”, zegt directeur Dianda Veldman.

De Patiëntenfederatie vindt dat ziekenhuizen in hun patiëntportalen maatwerk moeten bieden voor patiënten. Dat maatwerk wordt ook gevraagd door patiënten. Uit onderzoek van de Patiëntenfederatie blijkt dat de helft van de mensen uit haar zorgpanel die een portaal gebruiken graag toelichting willen van de arts.

Maatwerk betekent dat de patiënt de mogelijkheid moet hebben om de uitslagen met vertraging te bekijken. En dat ziekenhuizen patiënten waarschuwen vóór ze hun gegevens bekijken dat er vervelende of onverwachte uitslagen bij kunnen zijn. Of dat de uitslagen nog besproken moeten worden in een multidisciplinair team.

De Patiëntenfederatie vraagt ziekenhuizen hun portalen zo in te richten dat patiënten de mogelijkheid krijgen directe inzage voor een bepaalde tijd uit te schakelen.

Bron: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/ziekenhuis-moet-patient-niet-betuttelen

Algemeen | 24 jan 2019

Zorgkennis Nederland opnieuw ondermaats

Twijfelachtig of Nederlanders wel voldoende kennis hebben om afgewogen keuze te maken voor zorgverzekering

Algemeen | 23 jan 2019

Stijging vaste lasten huishouden tot gemiddeld € 7.000,- zorgt voor kwart meer overstappen en nieuwe aanvragen

Ruim een kwart meer consumenten is in 2018 overgestapt of heeft een nieuw contract afgesloten voor hun zorg- en schadeverzekeringen, energie, internet en tv bij vergelijkingssite Pricewise. Deze stijging is voor een groot deel het gevolg van de forse toename in de vaste lasten voor 2019. De grootste stijging is te zien in de markten voor internet en tv, zorg- en autoverzekeringen. Bijna 40% van alle overstappers en consumenten die een nieuwe contract afsloten, deden dat in de laatste drie maanden van het jaar. De overstappers en aanvragers bestaan met name uit mannen tussen de 30 en 39 jaar oud.

Algemeen | 22 jan 2019

Longpunt Maastricht, kinderen met astma

ASTMA? BRONCHITIS? HOESTEN? PIEPEN? BENAUWDHEID?

Algemeen | 21 jan 2019

Tekorten en hoge prijzen: Deze problemen spelen rond medicijnen

Medicijntekort is een groeiend probleem in Nederland. Tegelijk maken farmaceutische bedrijven geneesmiddelen fors duurder. Wat is er aan de hand?

Algemeen | 19 jan 2019

Nu al pollen in de lucht door warme winter

13-JAN-2019 – Door de zeer warme december en januari ligt de ontwikkeling in de natuur een maand voor op schema. Overal wordt de voorlente steeds duidelijker zichtbaar met bloeiende hazelaars, sneeuwklokjes en elzen. De komende week komt de tweede lichting elzenpollen in de lucht. Hooikoortspatiënten en huisartsen dienen daar bedacht op te zijn. We verwachten tot half maart elzenpollen in de lucht.

Algemeen | 18 jan 2019

De aftrek van zorgkosten over het jaar 2018

Zorgkosten aftrekken over 2018

Belastingaangifte loont

Een handicap of ziekte levert vrijwel altijd extra kosten op. Voor medische zorg, hulpmiddelen, aanpassingen, extra kleding, reiskosten, dieetvoeding en nog veel meer. Helaas krijgt u niet al deze kosten vergoed. Betaalt u zelf mee? Dan kunt een deel van die kosten terugkrijgen via de aangifte inkomstenbelasting. In dit artikel vindt u een kort stappenplan.

Ontvang de nieuwsbrief