Nieuws

Algemeen | 29 mrt 2018

4 plantaardige alternatieven op koemelk

1. Amandeldrink
Deze notendrank heeft als basisingrediënt amandelen. Amandeldrink is cholesterolvrij en bevat geen lactose. Ook is het rijk aan antioxidanten en essentiële mineralen als kalium en calcium. En het bevat een hoog vitamine E-gehalte. Van vitamine E is bekend dat het helpt het oxidatieproces van slecht (LDL) cholesterol tegen te gaan. Deze blijft zo niet aan beschadigde vaatwanden kleven wat resulteert in betere cholesterolwaarden. Om die reden zou het mogelijk beschermen tegen hart- en vaatziekten.

Uit onderzoek blijkt ook dat amandeldrink kan helpen je lichaamsgewicht, body mass index (BMI) en tailleomvang te verlagen. De 30 deelnemers aan het onderzoek dronken elke dag 1 kop amandeldrink in plaats van gewone melk of een ander melkproduct.

2. Kokosdrink
Kokosdrink wordt gemaakt van het vruchtvlees van gerijpte bruine kokosnoten, het fruit van de kokosnotenboom. Niet te verwarren dus met kokoswater, wat het sap is afkomstig uit jonge groene kokosnoten. Evenals amandeldrink wordt beweerd van kokosdrink dat het de cholesterolwaarden in balans zou houden. Een onderzoek naar 60 mannen wees uit dat het drinken van kokosdrink het slecht cholesterolgehalte meer verlaagde dan bij het drinken van sojamelk. Daarnaast verhoogde het gehalte goed cholesterol met 18%. Dat was bij sojamelk slechts 3%.

Kokosdrink bevat voornamelijk verzadigde vetten die middellange keten triglyceriden (MCT) worden genoemd. Waarom is dat interessant om te weten? Deze vetzuren komen na inname sneller in het bloed terecht waardoor ze snel energie leveren. Door deze effectieve opname worden ze nauwelijks als lichaamsvet opgeslagen. Volgens onderzoek van de American Diabetes Association zou kokosdrink dan ook helpen bij het afvallen en perifere insulineresistentie kunnen voorkomen. Bij dit type insulineresistentie zijn de spieren aangetast. Uiteindelijk resulteert insulineresistentie in diabetes type II.

Volgens een andere studie is kokosdrink ook goed voor de spijsvertering en stoelgang. Enerzijds omdat het helpt de darmen gehydrateerd te houden en anderzijds door de aanwezige elektrolyten erin. Dit zijn mineralen die worden opgelost in het bloed en weefsels van het lichaam. Elektrolyten helpen om de juiste balans aan vloeistoffen in het lichaam te behouden en helpen bij de verwerking van afvalstoffen.

3. Rijstdrink
Deze van bruine rijst gemaakte drank is lactosevrij en kan een goede bron van energie zijn door de vele koolhydraten erin. Tegelijkertijd kan het hoge koolhydratenaantal ook als een nadeel worden gezien. Het wordt gemaakt door de rijst te koken in een ruime hoeveelheid water, de rijst vervolgens te pureren en zeven. Rijstdrink is een goede bron voor magnesium, wat goed is voor je afweersysteem en botgezondheid. In een vorig jaar verschenen onderzoek naar voedingsmiddelen rijk aan magnesium, bleek dat deze mogelijk beschermen tegen ontstekingen die voorkomen bij maagkanker. Uit ander onderzoek blijkt dat magnesiumrijke voeding ook goed is om de bloeddruk te reguleren. Dat doet geloven dat rijstdrink hier ook goed voor is. Een kanttekening bij deze drank is wel dat het van de 4 alternatieven over het geheel genomen de minste vitaminen en mineralen bevat.

4. Sojadrink
Sojabonen zijn het hoofdingrediënt van sojadrink. Deze plantaardige drank komt qua voedingswaarde het dichtst in de buurt bij koemelk. Soja is rijk aan eiwit, onverzadigd vet en bevat ijzer en vitamine B1. Voor vrouwen die hun laatste menstruatie hebben gehad (postmenopauze) blijkt sojadrink een goede bron te zijn voor de preventie van osteoporose. De nutriënten in sojadrink zouden een positief effect hebben op de botgezondheid.
Daarnaast bevat sojadrink veel aminozuren die gunstig kunnen zijn in de preventie van hartaandoeningen. Uit een onderzoek blijkt dat het kan helpen in de verlaging van LDL-cholesterol.

Bron: https://www.mijngezondheidsgids.nl/4-plantaardige-alternatieven-op-koemelk/

Algemeen | 23 jul 2019

Nivel: Info over ziekte en behandeling steeds belangrijker voor patiënt

Utrecht, Transparantie in de zorg richt zich steeds meer op informatie over aandoeningen en behandelingen. Hiermee geeft het invulling aan een behoefte bij zowel de patiënt als de zorgprofessional, zo blijkt donderdag uit Nivel-onderzoek.

Algemeen | 20 jul 2019

Hoelang kun je water bewaren?

Goede vraag! In deze rubriek gaat Gezondheidsnet op zoek naar het antwoord op knagende vragen. Deze keer: hoelang kun je water bewaren?

Algemeen | 17 jul 2019

Deze medicijnen moet je beslist meenemen als je op vakantie gaat

Iedere week beantwoordt Edwin de Vaal (47), huisarts in Nijmegen, een veelgestelde of opvallende vraag uit zijn praktijk. Deze week is dat: Welke zelfzorgmedicijnen mogen er niet missen in je reisapotheek?

Algemeen | 15 jul 2019

Gezichten achter ernstig astma

De Vereniging Nederland Davos is de patiëntenvereniging die de belangen behartigt van álle mensen met (ernstig) astma!

Zestien mensen met ernstig astma geven in dit boek een kijkje in hun leven.

Algemeen | 13 jul 2019

Zeven praktische zaken om op te letten als je ziek wordt op vakantie

De ANWB Alarmcentrale ontving vorig jaar honderdduizenden telefoontjes van zieke of gewonde vakantiegangers in het buitenland. Waar moet je op letten als je op reis in de lappenmand belandt? Zeven tips.

Algemeen | 11 jul 2019

Hoe een slechte ademhaling tal van lichaamsprocessen kan verstoren

We doen het ons hele leven lang, duizenden keren per dag: ademhalen. Maar we doen het niet altijd even goed, zeker niet in stressvolle tijden. Volgens fysioloog dr. Hans Keizer hebben we veel belang bij een goede ademhaling: het brengt ons mentaal en fysiek in balans. Negen vragen over ademhalen.

Ontvang de nieuwsbrief