Nieuws

Algemeen | 11 nov 2021

Ademhalingstips die helpen om niet in paniek te raken als je benauwd bent.

Een rustige ademhaling kan je helpen om de paniek die je mogelijk voelt te verminderen. Een rustige buikademhaling kan je helpen om te ontspannen.
Door rustig te ademen wordt er in je lichaam aan je parasympatische systeem het signaal gegeven waardoor je ademfrequentie omlaag gaat en je hartslag rustiger wordt, daarnaast heeft het een positief effect op het aantal stresshormonen in je lichaam op dat paniekmoment.

Het kan helpen een ontspannen houding in lig of in zit aan te nemen en je hand op je buik te leggen. Je brengt je aandacht naar je buik en probeert je uitademing wat te verlengen. Sommige mensen vinden het prettig te tellen bv 4 seconden in 7 a 8 seconden uit.
Voor anderen helpt het naar rustige muziek te luisteren, het is belangrijk dat je kijkt wat voor jou het beste werkt. Neem hier rustig de tijd voor.

Het is belangrijk dat je vertrouwd bent met de oefeningen die je bij benauwdheid kunt toepassen en deze dus ook ieder keer weer oefent.

Als je onder behandeling bent bij een fysiotherapeut kun je vragen om ademhalingsoefeningen en deze dan samen door te nemen zodat je een paar oefeningen hebt die je kunt gebruiken.

Elsa Gerretsen, fysiotherapeut NAD

Ontvang de nieuwsbrief