De astmaVereniging Nederland en Davos behartigt de belangen van alle mensen met (ernstig) astma.
Re
actie
!
Magazine
Partners
Contact
Login
Lid worden
Vereniging Nederland Davos
Nieuws
Kennis
Astma Actieplan
Astma test
Ziektebeelden
Feiten en cijfers
Vraag en antwoord
Jong!
Beeld en Verhaal
Ziek zijn en school
Ziek zijn en school: Wat zijn de mogelijkheden?
Feestjes en ergens spelen
Bijbaantjes
Webinars
Over ons
Lid worden
Re
actie
!
Magazine
Partners
Contact
Login
Lid worden
Nieuws
delen:
Algemeen
| 21 jun 2019
Online informatie over geneesmiddelen kan beter
Burgers die op websites zoeken naar medicijninformatie willen meer gelaagdheid, meer visuele elementen en rustig kleurgebruik. Ook adviseren zij moeilijke woorden te vermijden. Online informatie over medicatie kan beter aansluiten op behoeften van burgers, zegt het Nederlandse Nivel.
Om in kaart te kunnen brengen aan welke medicijninformatie burgers behoefte hebben, hoe zij online informatie zoeken, en wat zij vinden van het aanbod heeft het Nivel een Burgerplatform georganiseerd. Deelnemers aan dit platform verschilden in hun informatiebehoeften en zochten in verschillende online bronnen naar informatie. Waar de een behoefte heeft aan veel en gedetailleerde informatie over de medicatie en aandoeningen, heeft de ander juist behoefte aan meer specifieke informatie over één medicijn. Op het internet kunnen zij een bulk aan informatie vinden. Het lastige voor hen is te bepalen welke informatie betrouwbaar en begrijpelijk is.
Het Nivel onderscheidt drie categorieën webgebruikers: de informatiezoeker, de informatievermijder en de luisteraar.
De informatiezoeker zoekt breed – niet alleen informatie over de medicatie maar ook over de aandoening – en heeft behoefte aan veel en gedetailleerde informatie.
Voor de informatievermijder is te veel ‘extra’ informatie juist niet prettig, die zoekt gericht naar specifieke informatie over een geneesmiddel.
Tussen deze twee profielen in zit de ‘luisteraar’, die minder goed voor ogen heeft waar hij naar op zoek is.
Toegankelijkheid informatie vergroten
In het aanbieden van informatie op de websites blijken deze drie profielen goede handvatten te geven om beter aan te sluiten bij de verschillende behoeften van burgers.
Deelnemers suggereerden bijvoorbeeld om meer gelaagdheid in de informatie aan te brengen op de websites. Het toevoegen van meer visuele elementen werd als verbeterpunt gegeven. Om de leesvriendelijkheid te vergroten werd rustig kleurgebruik aanbevolen. Door het vermijden van moeilijke woorden is de informatie voor iedereen toegankelijk.
Bron:
www.gezondheid.be
Deel dit artikel:
Algemeen
| 5 jul 2022
WIST JE DAT… Een onweersbui een astma-aanval kan uitlokken?
WIST JE DAT… Een onweersbui een astma-aanval kan uitlokken?
Algemeen
| 30 jun 2022
Beweeg jij mee deel 1
Bewegen is ongelofelijk belangrijk.
Algemeen
| 23 jun 2022
De bevalling en kraamtijd deel 2 – Ernstig Astma en zwangerschap | Vlog
In de videoreeks Ernstig Astma en Zwangerschap delen Sanne en Sandra hun ervaringen rondom astma en zwangerschap. In deze video…
Algemeen
| 21 jun 2022
A long History – 125 jaar op de bres voor mensen met longproblemen | aflevering 6
A long History – 125 jaar op de bres voor mensen met longproblemen | aflevering 6
Algemeen
| 15 jun 2022
Heb jij vragen kijk dan ook eens op onze informatie pagina!
Staat het antwoord op jouw vraag er niet bij? Schroom dan niet om contact op te nemen met de vereniging…
Algemeen
| 9 jun 2022
BN’ers die graag iets van elkaar willen opsteken…
Meer nieuws
Ontvang de nieuwsbrief
E-mailadres
*
Verstuur