Nieuws

Algemeen | 1 jul 2018

Reisinformatie Reizen met een functiebeperking

Nieuw! Het boeken van NS Reisassistentie is gewijzigd per 5 juni
Sinds 5 juni kunt u NS Reisassistentie ook aanvragen via de Reisplanner Xtra app op uw smartphone of tablet en kunt u tijdens uw reis via de app met één druk op de knop contact met ons opnemen. Daarnaast is het online boeken veranderd én bieden we de mogelijkheid om al eerder dan 1 uur na boeking te reizen, als de capaciteit dat toelaat. De huidige site avg.ns.nl is sinds 5 juni niet meer te gebruiken. U boekt uw reis voortaan via ns.nl/reisassistentie

Reis boeken vanaf 5 juni
U boekt uw reis gemakkelijk met uw Mijn NS-account. Nog geen Mijn NS-account? Vraag dit hier aan. Heeft u hierbij hulp nodig? Bel dan met 030-751 51 55, wij helpen u graag.

Met uw Mijn NS-account boekt u uw reisassistentie als volgt:

via ns.nl/reisassistentie. Log in met uw Mijn NS-account, vul uw assistentiegegevens in en boek uw treinreis met reisassistentie.
Nieuw: via de gratis Reisplanner Xtra app. Download of installeer op 5 juni de laatste update van de gratis Reisplanner Xtra app op uw smartphone of tablet. Meld u aan met uw Mijn NS account, en zorg dat u vooraf via 030-2357822 of via ns.nl/reisassistentie uw assistentiegegevens heeft aangegeven.
Telefonisch boeken via 030-2357822. Dit verandert niet, wij blijven u graag telefonisch helpen.
Reisassistentie aanvragen
Om veilig te kunnen reizen is het belangrijk dat u zich houdt aan de reisvoorwaarden. Zorg voor een volledige reservering van uw reis, en check of uw hulpmiddel voldoet aan de voorwaarden. De voorwaarden die gelden vanaf 5 juni vindt u hier. Houdt u daarnaast rekening met het volgende:

Vraag reisassistentie altijd minimaal 1 uur voor u wilt vertrekken aan.
Vermeld de datum, de vertrektijd en het vertrek- en aankomststation van de reis die u wilt maken.
Het is helaas niet mogelijk om voor meerdere personen tegelijk reisassistentie aan te vragen
In de boekingsbevestiging van uw reis met assistentie staat de ontmoetingsplek op uw station vermeld. Hier meldt u zich een kwartier voor vertrek. Onze medewerker helpt u bij het in-, over- en uitstappen. Hij begeleidt u naar de trein en de uitgang van het aankomststation.

Hulpmiddelen en bagage
In de voorwaarden staat vermeld welke hulpmiddelen zijn toegestaan in de trein. Op ns.nl/reisassistentie onder ‘gegevens en instellingen’ kunt u uw hulpmiddel registeren, zodat wij u passende assistentie kunnen verlenen. Voor uw (zware) bagage moet u zelf zorgen. Met vragen over uw reis kunt u uiteraard ook bij de assistentieverlener terecht.

Inloggen niet mogelijk of geen boekingsbevestiging ontvangen
Wanneer u niet in kunt loggen op ns.nl/reisassistentie, check dan uw wachtwoord en vraag indien nodig via ns.nl/reisassistentie een nieuw wachtwoord aan. Lukt het dan nog niet, bel dan met NS Klantenservice via telefoonnummer 030-2357822. Ontvangt u geen boekingsbevestiging, neem ook dan contact op met de NS Klantenservice op 030-2357822.

Reis wijzigen of annuleren
Via ns.nl/reisassistentie of de Reisplanner Xtra app kunt u uw reis annuleren. U kunt telefonisch uw reis wijzigen via NS Klantenservice 030-2357822. Dit is niet mogelijk via de site.

Als er onderweg iets mis gaat
Heeft u problemen tijdens de reis? Bel dan met NS op 030 – 2357822 of vanuit de Reisplanner Xtra app direct contact opnemen met NS Klantenservice. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Internationale reizen en reizen bij andere treinvervoerders
Het boeken van NS Reisassistentie voor internationale treinen kan alleen telefonisch via NS Klantenservice op 030-2357822. Het boeken van reisassistentie bij andere treinvervoerders binnen Nederland is wel mogelijk via ns.nl/reisassistentie. Wel kan het zijn dat voor het reizen met andere treinvervoerders andere regels gelden, kijk hiervoor op de website van die vervoerder.

In nachtnettreinen is assistentieverlening niet mogelijk.
Begeleiding van en naar het vliegtuig op Schiphol Airport
Voor in- en uitstaphulp op station Schiphol Airport vraagt u NS Reisassistentie aan. Heeft u een functiebeperking en wilt u begeleiding van en naar Schiphol Airport? Maak dan gebruik van de service van Axxicom Airport Caddy. Meer informatie vindt u online bij Axxicom Airport Caddy.
Meer informatie
Overzicht stations met assistentieverlening
Voorwaarden NS Reisassistentie per 5 juni 2018
Hulpmiddelen mee in de trein
Informatie over uitstapzijde trein

Bron: NS.nl

Algemeen | 19 jun 2019

Wie moet zich laten vaccineren tegen griep tijdens winterseizoen 2019-2020?

De Hoge Gezondheidsraad heeft besloten om zich te houden aan zijn voorgaande aanbevelingen inzake de doelgroepen voor vaccinatie tegen seizoensgriep tijdens het winterseizoen 2019-2020.

Algemeen | 17 jun 2019

Zaterdag 22 Juni Ledendag Komt u ook?

Zaterdag 22 juni vindt de jaarlijkse ledendag van de Vereniging Nederland Davos plaats in Nieuwegein. We hebben een vol en interessant programma voor u samengesteld.

Algemeen | 15 jun 2019

Ernstige luchtvervuiling slecht voor psychisch welzijn

Mensen die in een buurt met sterke luchtverontreiniging wonen klagen meer over depressieve gevoelens. In Europese landen die een grote nadruk leggen op een duurzaam milieubeleid, is de impact van luchtverontreiniging op het psychisch welbevinden zelfs zeer uitgesproken. In landen waar een duurzaam milieubeleid geen prioriteit is, maakt de verontreiniging in de buurt minder uit. Daar is er sowieso weinig vertrouwen in de slagkracht van de overheid om daadwerkelijk op te treden en is de mentale gezondheid van de bevolking in het algemeen er slecht aan toe. Dit zorgt voor een paradox.

Algemeen | 13 jun 2019

Het stuifmeelseizoen van grassen is bezig,

Het nationaal surveillancenetwerk van Sciensano kondigt het begin van het graspollenseizoen aan. Sinds enige tijd nemen de concentraties geleidelijk aan toe, wat het begin van de belangrijkste allergieverwekkende golf van het jaar voorspelt.

Algemeen | 11 jun 2019

Leg beter uit waarom medicijn niet beschikbaar is

De onderlinge samenwerking in de medicijnketen kan veel beter. Dat constateert Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die praat volgende week over medicijnen en de tekorten daaraan. Volgens de federatie moeten patiënten weer vertrouwen krijgen in de medicijnen die zij gebruiken en in de manier hoe die medicijnen bij hen komen.

Algemeen | 9 jun 2019

Laat patiënt niet dubbel betalen bij terugroepen medicijn

Patiënten die hun medicijnen omruilen na een terugroepactie hoeven niet nog eens te betalen als ze de nieuwe medicijnen krijgen. Dat schrijft minister Bruins aan de Tweede Kamer. Die praat donderdag over medicijnen en medicijnkosten.

Ontvang de nieuwsbrief