Nieuws

Algemeen | 1 jul 2018

Reisinformatie Reizen met een functiebeperking

Nieuw! Het boeken van NS Reisassistentie is gewijzigd per 5 juni
Sinds 5 juni kunt u NS Reisassistentie ook aanvragen via de Reisplanner Xtra app op uw smartphone of tablet en kunt u tijdens uw reis via de app met één druk op de knop contact met ons opnemen. Daarnaast is het online boeken veranderd én bieden we de mogelijkheid om al eerder dan 1 uur na boeking te reizen, als de capaciteit dat toelaat. De huidige site avg.ns.nl is sinds 5 juni niet meer te gebruiken. U boekt uw reis voortaan via ns.nl/reisassistentie

Reis boeken vanaf 5 juni
U boekt uw reis gemakkelijk met uw Mijn NS-account. Nog geen Mijn NS-account? Vraag dit hier aan. Heeft u hierbij hulp nodig? Bel dan met 030-751 51 55, wij helpen u graag.

Met uw Mijn NS-account boekt u uw reisassistentie als volgt:

via ns.nl/reisassistentie. Log in met uw Mijn NS-account, vul uw assistentiegegevens in en boek uw treinreis met reisassistentie.
Nieuw: via de gratis Reisplanner Xtra app. Download of installeer op 5 juni de laatste update van de gratis Reisplanner Xtra app op uw smartphone of tablet. Meld u aan met uw Mijn NS account, en zorg dat u vooraf via 030-2357822 of via ns.nl/reisassistentie uw assistentiegegevens heeft aangegeven.
Telefonisch boeken via 030-2357822. Dit verandert niet, wij blijven u graag telefonisch helpen.
Reisassistentie aanvragen
Om veilig te kunnen reizen is het belangrijk dat u zich houdt aan de reisvoorwaarden. Zorg voor een volledige reservering van uw reis, en check of uw hulpmiddel voldoet aan de voorwaarden. De voorwaarden die gelden vanaf 5 juni vindt u hier. Houdt u daarnaast rekening met het volgende:

Vraag reisassistentie altijd minimaal 1 uur voor u wilt vertrekken aan.
Vermeld de datum, de vertrektijd en het vertrek- en aankomststation van de reis die u wilt maken.
Het is helaas niet mogelijk om voor meerdere personen tegelijk reisassistentie aan te vragen
In de boekingsbevestiging van uw reis met assistentie staat de ontmoetingsplek op uw station vermeld. Hier meldt u zich een kwartier voor vertrek. Onze medewerker helpt u bij het in-, over- en uitstappen. Hij begeleidt u naar de trein en de uitgang van het aankomststation.

Hulpmiddelen en bagage
In de voorwaarden staat vermeld welke hulpmiddelen zijn toegestaan in de trein. Op ns.nl/reisassistentie onder ‘gegevens en instellingen’ kunt u uw hulpmiddel registeren, zodat wij u passende assistentie kunnen verlenen. Voor uw (zware) bagage moet u zelf zorgen. Met vragen over uw reis kunt u uiteraard ook bij de assistentieverlener terecht.

Inloggen niet mogelijk of geen boekingsbevestiging ontvangen
Wanneer u niet in kunt loggen op ns.nl/reisassistentie, check dan uw wachtwoord en vraag indien nodig via ns.nl/reisassistentie een nieuw wachtwoord aan. Lukt het dan nog niet, bel dan met NS Klantenservice via telefoonnummer 030-2357822. Ontvangt u geen boekingsbevestiging, neem ook dan contact op met de NS Klantenservice op 030-2357822.

Reis wijzigen of annuleren
Via ns.nl/reisassistentie of de Reisplanner Xtra app kunt u uw reis annuleren. U kunt telefonisch uw reis wijzigen via NS Klantenservice 030-2357822. Dit is niet mogelijk via de site.

Als er onderweg iets mis gaat
Heeft u problemen tijdens de reis? Bel dan met NS op 030 – 2357822 of vanuit de Reisplanner Xtra app direct contact opnemen met NS Klantenservice. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Internationale reizen en reizen bij andere treinvervoerders
Het boeken van NS Reisassistentie voor internationale treinen kan alleen telefonisch via NS Klantenservice op 030-2357822. Het boeken van reisassistentie bij andere treinvervoerders binnen Nederland is wel mogelijk via ns.nl/reisassistentie. Wel kan het zijn dat voor het reizen met andere treinvervoerders andere regels gelden, kijk hiervoor op de website van die vervoerder.

In nachtnettreinen is assistentieverlening niet mogelijk.
Begeleiding van en naar het vliegtuig op Schiphol Airport
Voor in- en uitstaphulp op station Schiphol Airport vraagt u NS Reisassistentie aan. Heeft u een functiebeperking en wilt u begeleiding van en naar Schiphol Airport? Maak dan gebruik van de service van Axxicom Airport Caddy. Meer informatie vindt u online bij Axxicom Airport Caddy.
Meer informatie
Overzicht stations met assistentieverlening
Voorwaarden NS Reisassistentie per 5 juni 2018
Hulpmiddelen mee in de trein
Informatie over uitstapzijde trein

Bron: NS.nl

Algemeen | 23 mrt 2019

Bruins: iedereen kan kosteloos gebruik gaan maken van een persoonlijke gezondheidsomgeving

Vandaag heeft minister Bruno Bruins (Medische Zorg) een regeling aangekondigd, waarmee het voor iedere Nederlander mogelijk is om de komende jaren kosteloos gebruik te maken van een digitale persoonlijke gezondheidsomgeving. Hiermee kun je als patiënt zelf bepalen of en met welke zorgverleners je jouw medische gegevens deelt.

Algemeen | 20 mrt 2019

Aantal meldingen over leveringsproblemen medicijnen flink gestegen

Het aantal meldingen over mogelijke leveringsproblemen van medicijnen is vorig jaar fors gestegen. In 2017 waren er 536 meldingen, afgelopen jaar 1.390. Die problemen gaan over ongeveer duizend verschillende soorten medicijnen.

Algemeen | 18 mrt 2019

Wie is de baas over mijn medicijnen?

Heb jij een prangende vraag/goed verhaal over Medicijnen en ben je vrijdag 22 maart vrij? Kom dan naar de opnames van het nieuwe HUMAN-debatprogramma DE PUBLIEKE TRIBUNE in Hilversum. Stel samen met presentator Coen Verbraak je vraag aan een panel van deskundigen en verantwoordelijken. Kortom: NEEM PLAATS OP DE PUBLIEKE TRIBUNE – Aanmelden via: Human.nl/bijwonendepublieketribune

Algemeen | 17 mrt 2019

Helpt vitamine D om griep en verkoudheid te voorkomen?

Een luchtweginfectie zoals griep of een verkoudheid is te voorkomen door één keer per week vitamine D toe te voegen aan brood en melk. Wie wekelijks een extra dosis vitamine D binnenkrijgt via zijn eten heeft 50 procent minder kans op een luchtweginfectie. Dat schrijven Britse wetenschappers in het BMJ.

Algemeen | 14 mrt 2019

Ben of ken je iemand tussen de 10 en 16 jaar oud met een lichamelijke beperking of chronische aandoening? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Mijn naam is Mitchell Cattenstart en ik ben namens Stichting Samen Sportief bezig met mijn  afstudeeronderzoek. Het is een behoefteonderzoek naar de opzet van sportkampen voor kinderen met een beperking of chronische aandoening van 10-16 jaar.

Algemeen | 13 mrt 2019

Zorgkosten terug van de belasting

Leven met een beperking of chronische ziekte brengt kosten met zich mee. Betaalt u deze kosten zelf, dan kunt u een deel daarvan terugkrijgen via de aangifte inkomstenbelasting. De website Meerkosten.nl legt in eenvoudige taal uit hoe u dat doet. Wilt u de informatie toch ook graag op papier? Onderaan dit bericht kunt u het artikel ’De aftrek van zorgkosten’ downloaden.

Ontvang de nieuwsbrief