Nieuws

Algemeen | 1 jul 2018

Reisinformatie Reizen met een functiebeperking

Nieuw! Het boeken van NS Reisassistentie is gewijzigd per 5 juni
Sinds 5 juni kunt u NS Reisassistentie ook aanvragen via de Reisplanner Xtra app op uw smartphone of tablet en kunt u tijdens uw reis via de app met één druk op de knop contact met ons opnemen. Daarnaast is het online boeken veranderd én bieden we de mogelijkheid om al eerder dan 1 uur na boeking te reizen, als de capaciteit dat toelaat. De huidige site avg.ns.nl is sinds 5 juni niet meer te gebruiken. U boekt uw reis voortaan via ns.nl/reisassistentie

Reis boeken vanaf 5 juni
U boekt uw reis gemakkelijk met uw Mijn NS-account. Nog geen Mijn NS-account? Vraag dit hier aan. Heeft u hierbij hulp nodig? Bel dan met 030-751 51 55, wij helpen u graag.

Met uw Mijn NS-account boekt u uw reisassistentie als volgt:

via ns.nl/reisassistentie. Log in met uw Mijn NS-account, vul uw assistentiegegevens in en boek uw treinreis met reisassistentie.
Nieuw: via de gratis Reisplanner Xtra app. Download of installeer op 5 juni de laatste update van de gratis Reisplanner Xtra app op uw smartphone of tablet. Meld u aan met uw Mijn NS account, en zorg dat u vooraf via 030-2357822 of via ns.nl/reisassistentie uw assistentiegegevens heeft aangegeven.
Telefonisch boeken via 030-2357822. Dit verandert niet, wij blijven u graag telefonisch helpen.
Reisassistentie aanvragen
Om veilig te kunnen reizen is het belangrijk dat u zich houdt aan de reisvoorwaarden. Zorg voor een volledige reservering van uw reis, en check of uw hulpmiddel voldoet aan de voorwaarden. De voorwaarden die gelden vanaf 5 juni vindt u hier. Houdt u daarnaast rekening met het volgende:

Vraag reisassistentie altijd minimaal 1 uur voor u wilt vertrekken aan.
Vermeld de datum, de vertrektijd en het vertrek- en aankomststation van de reis die u wilt maken.
Het is helaas niet mogelijk om voor meerdere personen tegelijk reisassistentie aan te vragen
In de boekingsbevestiging van uw reis met assistentie staat de ontmoetingsplek op uw station vermeld. Hier meldt u zich een kwartier voor vertrek. Onze medewerker helpt u bij het in-, over- en uitstappen. Hij begeleidt u naar de trein en de uitgang van het aankomststation.

Hulpmiddelen en bagage
In de voorwaarden staat vermeld welke hulpmiddelen zijn toegestaan in de trein. Op ns.nl/reisassistentie onder ‘gegevens en instellingen’ kunt u uw hulpmiddel registeren, zodat wij u passende assistentie kunnen verlenen. Voor uw (zware) bagage moet u zelf zorgen. Met vragen over uw reis kunt u uiteraard ook bij de assistentieverlener terecht.

Inloggen niet mogelijk of geen boekingsbevestiging ontvangen
Wanneer u niet in kunt loggen op ns.nl/reisassistentie, check dan uw wachtwoord en vraag indien nodig via ns.nl/reisassistentie een nieuw wachtwoord aan. Lukt het dan nog niet, bel dan met NS Klantenservice via telefoonnummer 030-2357822. Ontvangt u geen boekingsbevestiging, neem ook dan contact op met de NS Klantenservice op 030-2357822.

Reis wijzigen of annuleren
Via ns.nl/reisassistentie of de Reisplanner Xtra app kunt u uw reis annuleren. U kunt telefonisch uw reis wijzigen via NS Klantenservice 030-2357822. Dit is niet mogelijk via de site.

Als er onderweg iets mis gaat
Heeft u problemen tijdens de reis? Bel dan met NS op 030 – 2357822 of vanuit de Reisplanner Xtra app direct contact opnemen met NS Klantenservice. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Internationale reizen en reizen bij andere treinvervoerders
Het boeken van NS Reisassistentie voor internationale treinen kan alleen telefonisch via NS Klantenservice op 030-2357822. Het boeken van reisassistentie bij andere treinvervoerders binnen Nederland is wel mogelijk via ns.nl/reisassistentie. Wel kan het zijn dat voor het reizen met andere treinvervoerders andere regels gelden, kijk hiervoor op de website van die vervoerder.

In nachtnettreinen is assistentieverlening niet mogelijk.
Begeleiding van en naar het vliegtuig op Schiphol Airport
Voor in- en uitstaphulp op station Schiphol Airport vraagt u NS Reisassistentie aan. Heeft u een functiebeperking en wilt u begeleiding van en naar Schiphol Airport? Maak dan gebruik van de service van Axxicom Airport Caddy. Meer informatie vindt u online bij Axxicom Airport Caddy.
Meer informatie
Overzicht stations met assistentieverlening
Voorwaarden NS Reisassistentie per 5 juni 2018
Hulpmiddelen mee in de trein
Informatie over uitstapzijde trein

Bron: NS.nl

Algemeen | 21 jan 2019

Tekorten en hoge prijzen: Deze problemen spelen rond medicijnen

Medicijntekort is een groeiend probleem in Nederland. Tegelijk maken farmaceutische bedrijven geneesmiddelen fors duurder. Wat is er aan de hand?

Algemeen | 19 jan 2019

Nu al pollen in de lucht door warme winter

13-JAN-2019 – Door de zeer warme december en januari ligt de ontwikkeling in de natuur een maand voor op schema. Overal wordt de voorlente steeds duidelijker zichtbaar met bloeiende hazelaars, sneeuwklokjes en elzen. De komende week komt de tweede lichting elzenpollen in de lucht. Hooikoortspatiënten en huisartsen dienen daar bedacht op te zijn. We verwachten tot half maart elzenpollen in de lucht.

Algemeen | 18 jan 2019

De aftrek van zorgkosten over het jaar 2018

Zorgkosten aftrekken over 2018

Belastingaangifte loont

Een handicap of ziekte levert vrijwel altijd extra kosten op. Voor medische zorg, hulpmiddelen, aanpassingen, extra kleding, reiskosten, dieetvoeding en nog veel meer. Helaas krijgt u niet al deze kosten vergoed. Betaalt u zelf mee? Dan kunt een deel van die kosten terugkrijgen via de aangifte inkomstenbelasting. In dit artikel vindt u een kort stappenplan.

Algemeen | 17 jan 2019

Geneesmiddelentekorten in 2018 weer gestegen

Den Haag, Het aantal geneesmiddelentekorten in Nederland is in 2018 weer gestegen. Sterker nog dan een jaar eerder. De tekorten in 2016 liepen met drie procent op tot 732 in 201

Algemeen | 15 jan 2019

‘Helft mensen met voedselallergie is eigenlijk niet allergisch’

Tot de wanhoop van vele chef-koks blijken steeds meer mensen met een voedselallergie te kampen. Maar dat zit vooral tussen hun oren. Volgens een nieuwe studie zegt een op de twee Amerikanen allergisch te zijn, terwijl hij/zij dat niet is.

Algemeen | 13 jan 2019

10 vragen over het Wmo-abonnementstarief

Vanaf 1 januari 2019 verandert de eigen bijdrage voor de gemeentelijke hulp, zorg en ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat betekent een eigen bijdrage van maximaal € 17,50 per 4 weken. Voorheen werd gekeken naar inkomen of vermogen bij de berekening van de eigen bijdrage. Ieder(in) krijgt veel vragen over dit onderwerp, daarom zetten we de meest gestelde vragen op een rij. Bent u benieuwd wat dit voor uw persoonlijke situatie betekent? Neem dan contact op met uw gemeente.

Ontvang de nieuwsbrief