Nieuws

Algemeen | 3 jul 2018

Patiënt denkt graag mee over kosten in de zorg

Onnodig
Het onderzoek richtte zich op mensen die de afgelopen twee jaar zorg hebben gehad. Tussen de vijf en de acht procent van de ondervraagden zegt in die periode wel eens zorg te hebben gehad, waarvan zij vinden dat die niet nodig was. Het gaat dan om zaken als een overbodig controlebezoek, terugkomen voor uitslagen of om een zorgverlener die niet wist wat er aan de hand was of geen oplossing kon bieden.

Patiëntenfederatie Nederland roept zorgverleners op om telkens goed uit te leggen waarom ze zorg bieden. Dat geldt zeker voor regelmatige controles, waarvan de patiënt misschien denkt dat die overbodig zijn, maar waarvan de zorgverlener het belangrijk vindt.

In het onderzoek zegt een op de twintig patiënten dat hij of zij in de afgelopen twee jaar wel eens onnodig onderzoek heeft gehad. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat de zorgverlener geen gebruik wilde maken van uitslagen van een andere zorgverlener uit hetzelfde ziekenhuis of omdat de zorgverlener een onderzoek wilde herhalen ter controle.

Voorlichting
Ook bij het voorschrijven van medicijnen is goede voorlichting van belang, blijkt uit het onderzoek. Zo zegt een derde van alle ondervraagden dat ze niet altijd de medicijnen opmaken. Ze doen dat niet omdat ze last krijgen van bijwerkingen of omdat tijdens de rit andere medicijnen zijn voorgeschreven. Een op de zeven van de mensen die de medicijnen niet opmaakt, doet dat omdat hij of zij opmaken niet nodig vindt.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek in onze Patiëntenmonitor

Bron: Patiëntenfederatie.nl

Ontvang de nieuwsbrief